Artróza: Léčba a účinná prevence

Jak organismus stárne, dochází k jeho celkovému opotřebení. Kromě únavy nám může začít dělat společnost artróza a artritida. To vše může způsobit, že každý váš pohyb bude poznamenán bolestí. Takže místo chození do přírody, nebo na setkání s přáteli budete raději sedět doma. To je ale škoda, protože s trochou vědomostí ji můžete zmírnit, nebo se jí vyhnout. Víte jak?

Pohyb patří k životu. Umožňuje nám chodit, psát, nakupovat nebo třeba v klidu a nerušeně spát. (Své o tom vědí ti, kteří se ráno probouzí na úplně jiné straně postele.) Když je nám tedy nějakým způsobem znemožněn, tato skutečnost se poměrně negativně odrazí na kvalitě našeho života. 

léčba artrózy

Na druhou stranu, jistá míra opotřebení jde zákonitě ruku v ruce s věkem. Je tedy vůbec možné docílit nějak toho, že budeme v seniorském věku čiperní a vitální? Ačkoliv to nelze zaručit (vzhledem ke genetice a odlišnému životnímu stylu) každému, existuje způsob, jak riziko vzniku artrózy snížit. Dobré zprávy máme dokonce i pro ty, u kterých už vypukla. I když jde o běh na trochu delší trať, pokud si pořádně vyhrnete rukávy, můžete ji celkem snadno pokořit.

Zajímá vás jak?

Co je to artróza

Artróza je chronické onemocnění kloubů, které způsobuje tření kostí o sebe. K tomu dojde, když každá (ale i jen jedna) z nich přijde o chrupavku, která za normálních okolností zmírňuje vzájemné působení a umožňuje bezbolestný pohyb. Vzhledem k tomu, že tato její funkce chybí, postižený pociťuje intenzivní ztuhlost a senzitivitu poškozené části pohybového ústrojí. (Nejspíš si umíte představit tu nepříjemnost, jakou dokáže být artróza páteře.)

Příznaky artrózy

Vzhledem k tomu, že artróza může ovlivňovat funkčnost prstů, rukou, kolen, páteře a kyčlí, její příznaky se mohou u každého nemocného lišit. Zároveň musíme myslet na to, že má tato nemoc několik stádií, během kterých se její projevy postupně zhoršují. 

Obecně se artróza pozná podle:

  • Bolesti
  • Ztuhlosti
  • Citlivosti
  • Náhlé náchylnosti k zánětům

Artróza 1. stupně

Pro tento stupeň artrózy je typické to, že dochází k nápadnému ztenčování chrupavek, které potahují kosti. K tomu může dojít v důsledku vyššího věku, silného opotřebování nebo vlivem genetických dispozic. Bohužel, tato fáze je jen velmi těžko postřehnutelná, protože chorobu začínáme vnímat v jejím plném rozsahu až ve chvíli, kdy dojde k úplné ztrátě chrupavek.

Artróza 2. stupně

Pokud jste zvyklí na manuální práci, nebo se věnujete činnosti, která vyžaduje přetěžování několika konkrétních kloubů, bolest, která vždy odezněla po dostatečném odpočinku se začne během dne najednou zhoršovat. Vzhledem k abnormálnímu fungování pohybového ústrojí navíc dochází ke vzniku ostroh. V této fázi vám lékař předepíše léky proti bolesti a nejspíš i ty, které zamezují zánětům. Také vás vyzve k tomu, abyste byli (i přes bolest) fyzicky aktivní.

Artróza 3. stupně

V posledním stádiu nemoc působí takové bolesti, že je nutné pacientům podávat silnější léčiva. Pokud to situace vyžaduje, můžete se dobrat chirurgické výměny kloubu. V této fázi je extrémně důležité, aby pacient nezanevřel na pohyb a dbal na zdravou životosprávu. Ta mu pomůže redukovat nadměrnou hmotnost a potlačit/lépe léčit záněty.

Léčba

Artróza není léčitelná nemoc. Pacientům ale nejvíce prospívá redukce váhy (obezita nadměrně zatěžuje klouby), fyzická aktivita, která zabraňuje ztuhlosti, dostatek odpočinku a přikládání obkladů. Ty mohou být jak teplé, tak studené. Jak už bylo uvedeno výše, běžně se přistupuje i k předepisování léků na bolest a v krajních případech i k výměně kloubů.

Jak se jí bránit?

Nejlepší je, když na riziko jménem artróza začneme myslet už v mladším věku. Ačkoliv to neznamená, že u nás i přesto nemůže v pozdějším věku propuknout, uděláme tak něco málo pro to, abychom maximálně oddálili její příchod.

Svému tělu prospějete, když:

  • Budete (alespoň trochu) cvičit a hýbat se
  • Se budete protahovat
  • Se naučíte plnohodnotně odpočívat
  • Budete dostatečně spát (během noci probíhá řada ozdravných a regeneračních procesů)
  • Si budete udržovat zdravou tělesnou váhu
  • Budete spolu s vaším lékařem sledovat hladinu cukru v krvi (jinak řečeno, budete si hlídat cukrovku 2. typu)

Artróza kolene

Někdy to i přes veškerou snahu prostě nevyjde. A vy se jednoho dne probudíte s artrózou kolene. (Která je mimo jiné nejčastějším typem této nemoci.) Kromě toho, že byste měli užívat lékařem předepsané léky se zkuste zamyslet nad svou aktuální váhou. Každý kilogram tuku, který máte navíc, zatěžuje klouby, které se tím pádem více opotřebovávají a také více bolí. 

Ačkoliv k tomu bolest v koleni přímo svádí, nenechte se odradit od aktivního pohybu, který posiluje svaly. Pokud si potřebujete ještě ulevit, od bolesti si pomůžete studenými a teplými obklady a akupunkturou

Artróza kyčle

Stejně, jako je tomu u artrózy kolene, i u artrózy kyčle je důležité užívání předepsané medikace a udržování zdravé tělesné váhy. Abyste zůstali aktivní, zkuste se ve volných chvílích věnovat lehkému protahování a cvičení typu jóga. Také byste se měli vyvarovat kouření a nadměrnému pití.

Artróza ramene

Artróza ramene taktéž vyžaduje užívání předepsaných léčiv. Lékař vám nejspíš doporučí i omezení pohyblivosti zasaženého ramene. Pokud je to nutné, může vám doporučit i píchání injekcí, které by měly váš stav krátkodobě zlepšit. Taktéž není vyloučená chirurgická výměna ramenního kloubu.

Závěr

I když je opotřebení lidského těla přirozená věc, můžeme se snažit, aby k němu docházelo co možná nejméně. A když na nás artróza i přesto udeří? V tom případě se jí nezalekněte a udělejte maximum pro to, abyste zůstali co nejdéle aktivní. Jakmile to totiž jednou vzdáte, může se stát, že už se víckrát nepostavíte na nohy.